CPM - hva er det? Hvordan brukes CPM i annonsering?

annonse

Organiserende medier eller kontekstuell annonseringkampanje i nettverket, beregner noen annonsør omtrentlig budsjett. For kunden av kampanjen er det viktig å se hvordan midlene tildeles for gjennomføringen, om pengene blir brukt til det tiltenkte formål og hvor effektivt de blir brukt. Beregningen av reklameproduktets effektivitet i medieplanlegging er basert på flere indikatorer, hvorav en er CPM-indeksen. Hva er denne indikatoren, hvordan du bruker den - vi finner ut nedenfor.

cpm dette

CPM - hvorfor trenger du det

Hva er CPM i annonsering er kjent fra forrige århundre. Modulen ble brukt i alle reklamekampanjer som fant sted i media. Utgivere, fjernsyns- og radiokanaler bruker fortsatt denne indikatoren til å beregne annonseringskostnadene. CPM brukes i tilfellet når det gjelder prisen på en visning av annonsering er ikke en enkelt mottaker, men tusen potensielle kjøpere. Samtidig ble dette begrep satt i omløp. Eierne av reklameplasser kan kun operere med deres sirkulasjon og tematisk fokus, derfor ble CPM-indikatoren bestemt, og annonsering med tanke på at denne verdien var effektiv.

CPM-definisjon

cpm dette

En enkel definisjon av CPM er prisen per tusen. Modulnavnet kommer fra de engelske ordene Cost Per Thousand, hvor M er et romersk tall, som betyr 1000. Når du blir spurt om hva CPM er, kan du svare på at dette er prisen per tusen annonsevisninger. Jo flere ganger en annonse vises på bladene i aviser og blader, jo oftere lyder det på radio eller blinker på en fjernsynskanal - jo større er indikatoren for denne koeffisienten.

Beregn CPM i online annonseringskampanjer

På internett er rollen som en annonse vanligvisspille bannere - de mest irriterende popup-vinduene som brukerne ikke liker så mye, og som gir penger til eieren av annonseringssider. Jo mer populær siden, jo flere brukere blar på denne nettsiden, desto dyrere annonsering på dette nettstedet vil koste kunden.

Annonsører er interessert i det største antallet brukere som har sett dette banneret. Derfor, hva er CPM, kan vises matematisk som følger:

CPM = (total kostnad for annonseringsordren) / (estimert antall bannervisninger per dag) * 1000.

Nå er det klart hva CPM er. I reklame er det en av de viktigste indikatorene. Annonsøren kan beregne hvor mye penger eieren av nettstedet må betale for at informasjonen skal vises til tusen nettverksbrukere.

Klart denne beregningen kan demonstreres påenkelt eksempel. Kostnaden ved å plassere et banner på et nettsted på en portal er for eksempel $ 400 per uke, viser statistikken på denne nettsiden at rundt 10 000 brukere går gjennom nettstedet per uke. Således gir en enkel beregning verdien:

CPM = $ 400 / 10,000 * 1000 = $ 4 for tusen visninger av annonseringsinformasjon.

Annonsører bør forstå det enkledemonstrasjon av et banner på et tematisk område er for det meste informativ. Det er ingen garanti for at alle ti tusen personer som besøker siden, vil definitivt klikke på banneret. Enten en besøkende ønsker å klikke på en kobling eller ikke, avhenger bare av bannernes attraktivitet og informasjonen som er lagt ut på den. Hvert nettsted vil gi alle data av interesse for beregningen av CPM-parameteren. At det er gunstig for nettstedseieren, kan du forstå. Men annonsering, kvalitet og interessant for sluttbrukeren er kundens oppgaver.

Hva er cpm

Ekstra modul CTR, beregningsmetoder

For å redusere kostnadene, vurder en annenindikator - CTR-indeks. Navnet kommer også fra engelsk og høres helt ut som klikkfrekvens - en indikator for klikkbarhet. CTR viser hvor mange som klikket på banneret og gikk til kundens annonse-side. Denne modulen avhenger direkte av riktigheten av det valgte nettstedet, fordi den mer hensiktsmessige og nødvendige annonsen på nettstedet ser ut, desto mer sannsynlig er nettstedet besøkende interessert i informasjonen og klikker på banneret. Metoden for beregning av denne indikatoren er som følger:

CTR = (antall brukere som klikket på banneret) / (det planlagte antall bannervisninger per dag) * 100%.

For eksempel, hvis ut av 20 tusen mennesker som så en annonse, fulgte 800 brukere linken, da er klikkfrekvensen 800/20 000 * 100 = 4%, som er høyere enn minimum akseptabel verdi.

Det har vært eksperimentelt bevist at minimumskravet er 3-5%. Hvis mindre, vil kostnaden per potensiell kunde overstige forventet fortjeneste, og annonsering vil bli ansett som ineffektiv.

cpm annonsering

Ved hjelp av indekser

CPM kan brukes når du velger en smaleremålgruppe. For eksempel, når du bestiller en bannerplassering, gir nettstedet annonsøren informasjon om alder, kjønn, bosted, hobby for alle registrerte besøkende. Dermed vises det nødvendige banneret bare for de brukerne som dette annonseproduktet ble designet på. Budsjettet til annonseringskampanjen blir brukt mer økonomisk og mer effektivt.

Du bør også vurdere aktiviteten til permanentbrukere. Jo oftere den samme besøkende ser det samme annonseproduktet, jo oftere blir pengene debitert fra annonsører, men kunden får ikke dette lenger. Derfor bør kompetent beregning av CPM- og CTR-indekser i kombinasjon med grundig analyse av informasjonen fra denne annonseringsplattformen gi det ønskede resultatet til kunden.

Et annet poeng å vurdere i begynnelsenreklamekampanje. Betalinger kan gjøres enten ved CPM eller ved CTR. Med andre ord, kunden må forstå essensen av å annonsere et banner på CPM-modulen - at dette ikke betaler for brukerklikk, men bare for å demonstrere et reklameprodukt.

Hva er cpm i reklame

Oppsummering

Når du blir spurt hva CPM er, kan du svare på detDenne parameteren er en av de viktigste når man analyserer effektiviteten av en annonse, og det tas også nødvendigvis hensyn til når man beregner budsjettet for en reklamekampanje. Det tas også hensyn til antall potensielle kontakter til den potensielle forbrukeren med reklameinformasjon, og kostnaden for å plassere et banner på flere steder med lignende temafokus. Med hensyn til disse parameterne kan du beregne effektiviteten til en bestemt reklameplattform og lykkes med å mestre reklamebudget.

Kommentarer (0)
Legg til en kommentar